Ihmisen paikka
Tutkimani virret kuuluvat Ahdistus – osioon. Ahdistusta on
ihmiskunnan historian aikana kuvattu vahvoilla kuvilla ja vertauksilla.
Inhimillinen ahdistuneisuus on jokaiselle tuttua. Vanhoista kirjoituksista,
kuten psalmeista, löytyy ajattoman ravistelevia tekstejä, joihin ahdistunut ihminen
pystyy samaistumaan.
Ahdistuksen kuva
Ihminen kokee olevansa kova ja syytöksen alainen. Syyllisyys
täyttää koko elinpiirin, se on ilmassa, maassa ja taivaassa. Ihminen on
hylätty, yksin jätetty. Arkihuolet painavat maahan, kulku on horjuvaa, uupumus
voittaa. Vaikeroin päivin ja öin, näen vain varjoni, huudan hätääni. Olen maan
mato, melkein kuollut. Pelkään kuolemaa, makaan paaden alla. En saa ääntä,
säikyn varjoani. Synnin kierre sitoo tiukasti, syyllisyys runtelee ja salpaa
sydämen. ”Minne voisin päästä pakoon?” kysytään virressä 70. Ahdistuksen
paikkoja on kaikkialla: korven pimeässä ja meren kuohuissa.
Ihminen etsii levon paikkaa. Ristin luona ahdistunut näkee
toivon. Etsitään Kristuksen siunaavaa syliä, käännetään katse paaden alla kohti
Kristusta. Pyydetään aamun sarastusta. Polvistutaan toisten ihmisten kanssa
Vapahtajan edessä. ”Suo sydämesi suojassa minulle rauhan maja” (71).
Jäin miettimään tämän päivän ihmisen ahdistusta. Mitkä asiat
synnyttävät nimettömän ahdistuksen ja toivottomuuden tunteen? Mikä vie mielen
ja merkityksen elämältä? Kaikki eivät
välttämättä kuvaa synti - käsitteellä oman ahdistuksensa tuntoja. Ehkä puhutaan
enemmän uupumuksesta, riittämättömyydestä, kovuudesta, tuomiosta ja hylätyksi
ja kiusatuksi tulemisesta. Toisaalta ihminen
voi nähdä oman toimintansa vääryyden ja epäoikeudenmukaisuuden sekä
yksilötasolla että yhteisönä. Uskon, että ahdistuksen kokemuksessa tulee ilmi
sekä synnin että häpeän tuottamia tunteita.
Ihminen kärsii helposti itsesyytöksistä silloin, kun ei
täytä ympäristön asettamia odotuksia. Syyllistäviä tahoja löytyy
lähiyhteisöstä, julkisesta keskustelusta ja omasta sisimmästä. Epäonnistumiset
ja syytökset saattavat murskata terveen itsetunnon ja aiheuttaa psyykkisen
sairastumisen. Uskon, että erityisesti
häpeän kokemus painaa ihmisen helposti maahan ja synnyttää rakkaudettomuutta
omaa itseä kohtaan. Jos ihminen joutuu häpeämään sitä mikä hän on, tarvitaan
lämpöä ja vastaanottamista: ”Tule yönkin teille, syli uupuneille avaa siunaten”
(72). ”Pelkään päivää tulevaa – tule,
Kristus, huomiseenkin, kaikkeen, mitä teenkin” (72). ”Uskollinen auttaja, pysy aina vierelläni,
että muita rakastaisin, armahdettu olla saisin” (75).
Ihmisen pienuus luonnonilmiöiden, poliittisten ja
taloudellisten voimien edessä vie voimattomuuden ja toivottomuudenkin
kokemukseen. Usko inhimillisen vaikuttamisen mahdollisuuksiin saattaa
hävitä. Ahdistuksen lähdettä on vaikea
tunnistaa. Kenen puoleen käännyn voimattomuudessani?
Eksynyttä etsitään
Virsissä ihminen etsii apua Vapahtajalta. Hän etsii
armollista syliä ja vastaanottamista, kun joutuu kamppailemaan häpeän kanssa.
Hän etsii anteeksiantoa pahoille teoilleen, ajatuksilleen ja tekemättä
jättämisilleen. Ahdistunut ihminen katsoo kohti auttajaa. Vapahtaja kutsuu, käy
rinnalla. Taivaan Isä huutelee lastaan lempeästi. Jeesus kirvoittaa pahan
pauloista. Vapahtaja antaa itsensä. Hän on veli, hän on armon ruhtinas. Hän on
uskollinen auttaja. Keskellä synkintä pimeyttä, silloinkin kun tuntuu ettei
apua saa veisaaja pyytää: ”Jumalani, Jumalani, älä jätä minua. Olet ainut
auttajani. Muista minut, armahda!” (73).
Virsi 71 keskittyy Jeesuksen ristinkuolemaan ja peilaa
siihen ihmisen syntisyyttä: ”Pahuuttani kannoit”, ”Voi sydäntäni ylpeää ja
itsevarmuuttani”, ”Nyt laskeudun häveten
ristisi juureen maahan.” Tässä virressä mainitaan häpeä. Veisaaja näyttää
häpeävän omaa itsekkyyttään ja ylpeyttään. Kuitenkin hän kokee, että syvältä
sydämestä soi ”ylistyksen ääni”. Virren viimeisessä säkeistössä kuvataan: ”Saan
silloin työssä, levossa veljenä sinut tuntea ja armon ruhtinaana”.
Että muita
rakastaisin
Tunnistan hyvin tarpeen veisata ahdistuksesta, sen
piinaavuudesta ja jatkumisesta. Ahdistunut ihminen ei piristy kevyellä
vakuuttelulla tai iloon vaatimalla. Uskon että jokaisella ahdistuksella on
aikansa. Minulle parasta lääkettä ovat olleet ahdistuksen virret ja aidot,
läsnäolevat ihmiset.
Tunnistan samalla myös sisäänpäin kääntymisen ja omien
mielenliikkeiden ympärillä viipyilyn ansan. Rikkinäisessä maailmassa ja
rikkinäisessä ihmisyydessä eivät ahdistuksen aiheet ole milloinkaan kokonaan
poissa. Tämän kaiken keskellä sykkii juuri nyt toteutuva elämä, lähi-ihmiset ja
ihmisyhteisöt. Käännänkö selkäni omassa ahdistuksessani juuri sille elämälle,
johon minut on kutsuttu? Näenkö rakkauden ja yhteyden mahdollisuuden elämän
yllättävissä käänteissä ja kohtaamisissa? Muistanko arkisen työn pyhyyden? Etsinkö sovintoa ja yhteyttä niiden ihmisten
ja yhteisöjen kanssa, joiden kokemusmaailma on aivan erilainen kuin omani? Käännänkö
katseen kohti hyvää, uskonko ihmiskunnan mahdollisuuksiin vaikuttaa
elinmahdollisuuksien parantamiseen maapallolla?
Anna aamun sarastaa
Kaikissa näissä virsissä elää mukana toivo. Jos ahdistus ei
helpota, veisaaja kuitenkin pyytää rohkeasti: ”Auta, Herra, tästä”, ”Anna aamun
sarastaa”, ”Rakkaus voiman tuokoon”, ”Etkä minuakaan voisi hädässäni unohtaa”.
Luottamus rakastavan Vapahtajan läsnäoloon ja hänen veljenrakkauteensa kulkee
ihmisen tuntemuksien vaihtelun alla syvänä ja rohkaisevana. Paikka ristin luona
on karu ja riisuva. Samalla se on lohdutuksen, toivon ja ilon paikka.
Kristillistä perinnettä tuntevalle löytyy virren sanoista
tuttuja kuvia, joiden avulla voi katsoa omaa sisimpäänsä ja Vapahtajan
rakkautta. Hengellistä kieltä tuntemattomalle voi olla vaikeampaa samaistua
virren rukoukseen. Miten osaan sanoittaa pelkoani, hätääni, ahdistustani ja
kaipaustani. Kuuleko kukaan, kun huudan. Ihminen tarvitsee toisen ihmisen
kunnioittavaa ja aitoa läsnäoloa, jotta rohkenisi olla omana itsenään toisen
rinnalla, jotta uskaltaisi kääntyä Vapahtajaa kohti kipujensa kanssa.
Veisaaja jakaa toisten kanssa ihmisyyden kipua ja
rikkinäisyyttä. Parhaimmillaan hän rohkaistuu elämään ja toimimaan yhteisen
hyvän puolesta. Ihmisyyden paradoksi ja uskon kokemuksen ristiriitaisuus ja
hämmennys voidaan ehkä parhaiten kohdata ottamalla ne vastaan elämään
kuuluvina. Ihminen haastetaan valppauteen, rohkeuteen ja liikkeelle
lähtemiseen.
Siionin virsissä elää toivo ja usko siihen, että Vapahtaja
ei ole vain siellä, missä onnistutaan, parannutaan ja selvitään ihmeellisellä
tavalla vaikeuksien keskellä. Hän on läsnä myös (ehkä erityisesti) siellä,
missä epäonnistutaan, hävitään, petytään, sairastetaan ja kuollaan.
Leena-Marja Renko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti