SV 76 Sinua, Jeesus, lähestyn
Virressä on paljon, mihin tarttua.
Virsi sopii hyvin osastoonsa, Ahdistus, sillä mitä muuta tämä kuvaa, kuin Jumalan edessä ahdistuneen ihmisen hätää!
Siinä pyydetään rauhaa kaikesta siitä, mikä aiheuttaa levottomuutta ja
rauhattomuutta Luojan edessä. Virrentekijä lähestyy kuitenkin Jeesusta,
syntien sovittajaa ja lunastajaa, jotta tämä lahjoittaisi armonsa ja
rauhansa kiusatulle ja epäuskoiselle.
Runoilija kokee olleensa tottelematon Jumalan tahtoa kohtaan. Erityisen
painavaksi hän tuntee oman tekopyhyytensä muiden edessä: 5. säkeistössä
hän tunnustaa olleensa muita kohtaan ankara ja juoruilleensa muiden
tekosista, vaikka omiin vikoihinsa pitäisi ennemmin kiinnittää huomio.
Muistelen tätä virttä veisatun usein, ehkä juurikin tuon viidennen
säkeistön takia, joka oikeastaan summaa körttiläistä teologiaa: "Ota
ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi
silmästä." (Matt. 7: 1-5)
Virren sanoituksessa voi havaita vaikutteita katumuspsalmeista.
Kuitenkin monissa psalmeissa rukoilija/laulaja kokee ahdistuksen ja
pahuuden olevan itsensä ulkopuolella ja pyytää vapautusta näistä muista
vihollisista. Tässä virressä pahuus on selkeästi itsessä ja omaa
sisäistä kaduttavaa riittää. Toisaalta juuri katumuspsalmeissa näkyy
vanhatestamentillinen ajatus sairaudesta synnin ja Jumalan tahdon
rikkomisen merkkinä: "Armahda minua, tee minut terveeksi! Minä olen
tehnyt syntiä sinua vastaan." (Ps. 41: 5) Sairaus oli merkki, ja
parantuakseen ihmisen tuli tutkistella itseään ja elämäänsä, ja havaita
rikkomuksensa. Tätä katumalla ja pyytämällä Jumalalta anteeksi hän
saattoi saada armon ja parantua. Siksi Jeesuskin julisti sairaille
synnit anteeksi, sillä se oli lähtökohta tervehtymiselle. Tässä virressä
veisaajalla on kaikki mahdolliset vaivat: hitaus ja huonous, sokeus,
kuurous, jakomielisyys, ahdistus.
Nykyaikana me tiedämme monen somaattisen sairauden fyysisen ja
kemiallisen syyn. Kuitenkin monen tilan syntyyn voi vaikuttaa psyyke ja
stressi. Masennus ja huolet tappavat ihmisen joko hitaasti tai nopeasti
riippuen niiden jäytävyydestä ja kestosta. Tähänkin tilaan ihminen
tarvitsee evankeliumia: "Mene rauhassa, sinun syntisi annetaan anteeksi.
Jumala on kanssasi, et ole yksin. Sinä riität ja sinä kelpaat."
Epäuskoinen ja heikko ihminen tarvitsee Jumalan läsnäolon kokemusta,
armoistuinta, jonka luokse saa paeta oman mielen sisäisiä levottomuuksia
ja epäilyksiä.
SV 77 Nyt Jumalalle nöyrästi
Tämäkin on And.Odelin virsi. Syntiviheläisyyden tunto vaivaa runoilijaa
syvästi. Tässä on samaa ajatusta kuin edellisessä virressä,
katumuspsalmin pyyntöjä ja halua päästä takaisin syvään yhteyteen
Vapahtajan ja Luojan kanssa.
Hän on havainnut haluavansa eroon Jumalasta, torjuvansa kutsut ja avuntarjoukset.
"Lienenkö sinun armosi torjunut tyhmyydessä? Lahjaksi elämäni sain, sen
kevyesti tuhlaan vain, on tyhjää sydämessä." - viittaako säe
etsikkoaikaan, joka olisi mennyt ohi?
Vieläkö herännäisyydessä puhutaan etsikkoajoista vai onko se siirtynyt
kokonaan ratkaisukristilliseen puheeseen? Miten etsikkoaika pitäisi
ymmärtää?
Evl.fi-sivuston Sanasto kertoo: "Etsikkoaika on aika, jolloin Jumala
katsoo kansansa puoleen (Luuk. 1:68, 19:44) ja kutsuu ihmisiä.
Etsikkoajalla voidaan viitata sekä yksityisen ihmisen elämänkaaren
vaiheeseen että seurakunnan tilanteeseen, jolloin koetaan Jumalan
erityisesti puhuttelevan. Kirkkovuodessa etsikkoaika on esillä
erityisesti 11. sunnuntaina helluntain jälkeen."
Katekismuksemme opettaa mm.: "Oma rikkinäisyytemme ja elämän
ristiriitaisuudet herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään
niihin vastauksia." (Katekismus, luku 3)
Ajatus etsikkoajasta ja erityisesti sen mahdollisesta hukkaamisesta
tuntuu ahdistavalta. Ikään kuin meillä olisi jokin aikaikkuna, pieni
tulokulma kuin avarauuslennolta palaavalla sukkulalla ilmakehän läpi
pääsemiseksi, johon meidän pitäisi ymmärtää sijoittaa itsemme, kuulla
kutsu ja toimia sen mukaan.
Mietin, voisiko etsikkoaikoja olla erilaisia: ruuhkajunassa odottava
äiti alkaa tuntea kipuja, mutta hän yrittää pärjätä tuskansa kanssa itse
ja huomiota herättämättä. Asemalla tultaessa jää pois muiden mukana,
mutta jääkin laiturille hengittämään ja kestämään. Vieressä vartijat
kääntävät selkänsä. Oliko minun etsikkoaikani siinä, että havaitsin
jotain erikoista, mutta en osannut avata suutani ja kysyä, mikä hätänä
tai nousta penkiltäni ja rynnätä ulos itsekin kysymään, tarvitaanko
apua? Eihän oma tapaamiseni nyt niin tärkeä ollut, etten olisi voinut
auttaa. Mutta kun junan ovet sulkeutuvat, ja kulkuneuvo nytkähtää
liikkeelle, on liian myöhäistä ja tilanne on mennyt ohi. Minun osaltani
ei ole enää mitään tehtävissä tässä kohtaa. Voin vain rukoilla, että
vartijat ymmärtävät odottavan äidin tuskan.
Onneksi veisaaja saa katsoa kyynelten läpi Auttajan kasvoihin. Tässä on
samaa ajatusta kuin myöhemmässä Lars Stenbäckin virressä "Silmäisi
eteen, Jeesus" (Sv 20).
Hän muistuttaa itseään: "Et, Isä, hylkää minua. Kun Jeesuksen sain veljeksi, hän vapautti, ja pahan voima raukesi."
SV 78 Karitsa kallis, kuulethan
Nybergin virsi edustaa Jumalan Karitsa -mystiikaa (Agnus Dei). Vanhan
testamentin ja Jeesuksen ajan juutalaisuudessa uhrattiin temppelissä
Jumalalle erilaisia uhreja ja näin ikään kuin "ostettiin" Jumalan
suosio. Eri asioista on Mooseksen kirjoissa määrätty erilaiset uhrit.
Jes. 53:7 kuvaa Herran kärsivää palvelijaa, joka on kuin karitsa tai
lammas, joka uhrataan. Vanhan testamentin syntikäsityksen mukaan synti
on jotain, joka tulee ihmisen ja Jumalan väliin ja rikkoo tuon suhteen.
Sairaus tai onnettomuus kertoo, että ihminen on jollain tavalla rikkonut
Jumalan tahtoa vastaan. Paraneminen on mahdollista katumuksen ja synnin
tunnustamisen myötä. Uhraaminen oli osa tätä välien sovittamisen tietä.
Papin tehtävä oli todistaa, että synnin tila oli poistunut.
Jeesuksen sovitusuhri on Jumalan Karitsa, kertakaikkinen uhri, jonka jälkeen ei enää muuta uhria tarvita. Augustinuksen mukaan: " Kuolemallaan, joka todella on ainoa tosi uhri
meidän puolestamme, hän puhdisti, posti ja kuoletti kaiken sen
syyllisyyden, josta meitä vallassaan pitäneet henkivallat ja voimat
estivät meitä maksamasta oikeutettua rangaistusta. -- Hän uhrasi uhrinsa
meidän syntiemme tähden. Ja mistä hän löysi tämän viattoman uhrin
uhrattavakseen? Hän uhrasi itsensä, koska hän ei voinut löytää ketään
toista." (Kristillisen uskon perusteet, s. 422)
Nykyään uhrista puhuminen ei ole kovin suosittua, koska siihen liittyy
ikäviä mielleyhtymiä. Olen silloin tällöin kuullut kysymyksen, miksi
Jeesuksen piti kuolla meidän puolestamme. Eikö pelastusta olisi voinut
tuoda tarjolle jotenkin muuten? Miksi Jumalan piti antaa oma Poikansa
kuolemaan?
Mietin, tuleeko tässä kuva siitä, että sotatilanteissa vanhemmat
joutuvat lähettämään lapsensa rintamalle taistelemaan puolestaan,
antamaan (mahdollisesti) henkensä muiden vapauden puolesta? Kenties me
siksi haluamme käydä rauhanneuvotteluja ja pyrkiä rauhaan, että
kenenkään ei tarvitsisi (enää) uhrata lapsiaan/itseään toisten puolesta.
Tässäkin kohtaa Jeesuksen uhri voi olla viimeinen, kertakaikkinen uhri,
joka tuo meille rauhan.
SV 79 Tuomitse, Herra, tee niin kuin tahdot
Jaakko Löytty on tehnyt virren vuonna 1988, jolloin hän ja puolisonsa
Kaija Pispa aloittelivat lähetystyöntekijöinä Senegalissa. Siellä hänen
tehtäviinsä kuului toimittaa sereerin- ja wolofinkielisiä virsikirjoja
ja jumalanpalvelusmusiikkia, jotka perustuivat paikalliseen
kansanmusiikkiin eivätkä niinkään eurooppalaiseen katedraalilauluun ja
urkusoittoon. Virsi on selkeä synnintunnustus, joka soveltuu hyvin myös
jumalanpalveluksen lauletuksi synnintunnustukseksi. Sitä ei oikein voi
ajatella Kyrie-hymniksi (Herra armahda), vaan sanoitus vastaa
Jumalanpalvelusten kirjan synnintunnustusliitteen tekstejä (700-714).
Kahdessa ensimmäisessä säkeistössä veisaaja tunnustaa syntinsä ja
rikkomuksensa, viimeisessä säkeistössä pyydetään armoa ja anteeksiantoa.
"Tuomitse, tuomitse. Armahda!"
Mikä olisi tähän virteen sopiva synninpäästön julistava virsi?
SV 80 Ristin luona ankkurissa
Vuoden 1983 herättäjäjuhlat Oulussa vietettiin tunnuksen "Ristin luona
ankkurissa" alla. Ilmeisesti Oulu satamakaupunkina halusi käyttää
tällaista laivaliikenteeseen liittyvää kuvaa.
Runoilija And. Odel vaeltaa taas päämäärättömästi syntiviheläisyyden
tunnossaan. Meri ja myrsky kuvaavat niitä vaikeuksia ja kiusauksia,
joihin ihminen joutuu, jos tukeudu Jeesuksen ristinkuolemaan.
Myrskyn jälkeen kuitenkin seuraa yleensä tyyni ja aurinkoinen sää, kun
tuulet ja pilvet väistyvät. Virsi on kuin piinaviikko ja pitkäperjantai,
joka päättyy viimeisen säkeistön armon auringon säteisiin, pääsiäisen
tyhjään hautaan ja enkelin sanomaan ylösnousemuksesta. Vielä viimeisessä
säkeessä Ylösnoussut tulee ja vakuuttaa seuraajansa siitä, että kuolema
on voitettu ja synnin valta kukistettu.
SV 81 Pitääkö täällä ruuatta
Tämä virsi veisattiin Vantaan herättäjäjuhlien vuoroveisuissa ja Jaakko
Löytty kuvasi tätä virttä: "Miksi juuri tämä virsi on mielivirteni,
saatatte vielä kysyä. Minäpä kerron. Ylensyöntiin ja kaikenlaisiin
turhiin nautintoihin taipuvaisena tämä virsi herättää minussa nälkää
armon perään. Se kertoo, mistä saan oikeanlaista ravintoa ja elämän
vettä. Virsi opettaa sielua tyytymään Pyhän Hengen johdatukseen, että
vain Vapahtajan luona vaeltaja voi viimein vaivansa unohtaa. Tämä virsi
muistuttaa minua siitä, että olen kahden maan kansalainen, jalat
tukevasti maassa samalla kun sydän kurottautuu kohti taivasta. Saan
uudestaan ja uudestaan rukoilla virren sanoin Taivaan Herraa:
'Rakastamaan ja uskomaan / sytytä sydämeni'. Täällä Baabelin virtain
vierilläkin saa turvapaikanhakija lohdutusta hänen voimastaan." Löytty viittaa Siionin virteen 9 "Olen maan päällä muukalainen" ja sen herättämiin ajatuksiin.
Kaiken kaikkiaan kaikissa kuudessa virressä toistuu jossain muodossa
ajatus siitä, että Kristus on ainoa toivomme, Hänessä on pelastus,
iankaikkisuus ja elämä. Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa
välittävät meille armona ja autuuden, jota ilman jäisimme synnin ja
kuoleman valtaan, ikuiseen eroon Jumalasta.
Kun veisaa osaston Ahdistus virsiä, on hyvä, että sitä seuraa
välittömästi Armo. Mutta ennen sitä meillä on vielä parin blogin verran
virsiä kuvaamassa pienen ihmisen syyllisyydentuntoa suuren Jumalan
edessä.
Leena Väyrynen-Si
Mahtava teksti virrestä 76. Kiitos, se antoi runsaasti pohdiskeltavaa jo valmiiksi pohdiskelua ja rukousta vaativaan virteen.
VastaaPoista