Ilta oli aika kylmä, ja kohtalaisen kauan siitä on, oli
tiistai 21.1.1986. Saavuin Herättäjä-Yhdistyksen työntekijäkokoukseen
ensimmäistä kertaa. Paikka oli Editin Sali Hyvämäen talossa Aholansaaressa:
”Tee Israelin vartija, Immanuel sen auttaja, nyt ihme kaipaamani.” Jaakko Elenius, Väinö Maunumaa, Markku
Hovikoski, Uljas Luostarinen, kunnioitettu olkoon heidän muistonsa, olivat
muiden muassa paikalla. Tämä virsi otti minut vastaan. Kaikki olivat miehiä
tuohon aikaan. En ollut koskaan aiemmin kuullutkaan tätä virttä saati
veisannut. Sen jälkeen kananealainen, muinainen vaimo, joka avun sai, ja muut
kuvitellut ja todelliset hahmot ovat pääni sisälläni tämän virren myötä
vierailleet. Uusitussa virressä on myös yhdistettynä aiempi SV 105, Sun
lähellesi Herrani. Virren sanat ovat täynnä keskeistä kristinuskon mystiikan kuvausta:
jalo runko, Jerusalem Herran viinitarha, tai meille kristityille Kristus, on
keskuksena. Veisaaja pyytää saadakseen tulla liitetyksi tähän ikuiseen elämän
versoon, uuteen kasvualustaan, elämän puuhun. Tämä ei kuitenkaan käy helposti:
veisaajan täytyy tulla irrotetuksi elämän kannalta tuhoavista versoista. Virren
ensimmäisessä säkeessä on ainakin omaa sieluani ravitseva partitiivi: suo osaa
elämästä. Siinä ei pyydetä kokonaisuutta, ei pyydetä kerralla, runon muoto
tapailee aiemman kirkkovuoden yhden pyhän otsaketta: Jeesus antaa elämää.
Nykyisin osa ei enää riitä, vaan kirkon kirjassa kirjoitetaan, että Jeesus
antaa elämän. Ai niin, syksyn 2001 terrori-iskujen jälkeen oltiin jälleen
kerran Aholansaaressa, Erkki Tuppurainenkin oli paikalla. Olin tuolloin
kiinnostunut vuoden 1701 virsikirjan virrestä Jerusalemin tuhoutumisen historia
ja sen opetus sielulle, noin 47 säkeistöä. Hyvin nopeaan tahtiin Tuppurainen
selvitti, millä sävelmällä muinainen suomalainen tuota kohtalaisen pitkään
sielun opetusvirttä veisasi: Tee Israelin vartija se oli. Sitten veisattiin
koko pumaska.
Tässä kohtaa Siionin virsiin on osunut peräkkäisiin virsiin
kaksi vanhaa sävelmää, toisinnot Etelä-Pohjanmaalta. Tämän virren sävelmän
vuodeksi kerrotaan 1533: hieman erikoisempi sävel, duurissa kulkeva, vie meidät
lähes Augsburgin tunnustukseen aikaan, vuosi oli 1530. Tällä tavalla myös
sävelaiheet liittävät meidät muistamiseen välttämättömään ja pitkään ketjuun.
Emme ole ensimmäisiä ja ainoita ihmisiä. ”Jos et voi enää armahtaa, jos
laupeuttasi en saa, niin hukun synteineni.” Tämän riimin takana on vakaa
uskomus tai oletus, että tähän asti Jeesus on armahtanut veisaajaa. Jostakin on
kuitenkin noussut esiin varjo tai epäilys: joko nyt alkaa sellainen aika tai
hetki, jolloin armon kello, tai tiimalasi on kulunut loppuun. Tämä pelko
näyttää nousevan veisaajalle mittaamattoman velan takia. Tämä velkakirja
kaikkineen on lohduton. Eikä asian tilaa helpota, että runoilija tai veisaaja
huomaa itse aiheuttaneensa, jopa tahallisesti lisänneensä taakkaa. Asetelma on
siten selvä kolmatta säkeistöä varten. Jumalan viha on syntisen ihmisen päällä.
Tässä tullaan nykyisin aika usein unohdettuun perinteisen hengellisen ajattelun
keskukseen. Jumalan majesteetti ei siedä ihmisen lankeemusta, Jumalan viha ei
väisty ihmisen pysyvän syntisyyden vuoksi. Siksi runoilija odottaa ja toivoo
Kristuksen tulevan esiin, muistavan syntistä sekä heittävän pois tai repivän
velkakirjan. Tämänkaltaiset seikat paljastavat, että Siionin virsissä, ja
erityisesti uudistettuna, on säilytetty keskeisiä kristinuskoon ja sen
kilvoituselämään sisältyneitä yksilöhurskauden pysyviä osia. Olen iloinen, että
pitkäaikainen ystäväni Heimo Lipiäinen tuli mukaan virsiä uudistaneiden
runoilijoiden joukkoon.
Siionin virsi ”Salli Jeesus että saisin” tuli jostakin
syystä hyvin suosituksi Herättäjä-Yhdistyksen nuorisotyön piirissä 1980-luvun
loppupuolella. Sävelmää ei aluksi kovin hyvin osattu, mutta jokin virressä
puhutteli siinä määrin, että siitä tuli lähes pysyväisveisattu silloisissa
nuorisotapahtumissa. Muistan itse aloittaneeni tämän virren Eero-Juhani
Huttusen kotona seuroissa vuodenvaihteen tienoilla 1987. Edesmennyt Erkki
Huttunen muisteli tätä tilannetta joitakin vuosia ennen kuolemaansa
lähestyttäessä vuotta 2010. ”Synnin laihan laitumen tyhmyyttäni valitsen”,
kenties tämä puhutteli aikoinaan, uusitussa versiossa ”ohdakkeisen laitumen”.
Ehkä kuitenkin sekä sävelmän että sanojen yhteinen kaunis harmonia, ”armosi on
kestäväinen, ethän hylkää milloinkaan”, uudessa muodossaan ”armosi on
pysyväistä, etkä hylkää milloinkaan”, puhutteli. Mutta tämäkään Jumalan
hyvyyden pysyvä ominaisuus ei saa itsepäisen sielun sisintä muuttumaan:
häilyväinen, epäilevä ja rauhaton mieli pitävät pintansa. Kiinnostava armon
määritelmä osuu silmiin ja tulee veisuuna ulos neljännessä säkeessä. Ilmiön
nimi on armon ylösnousemus. Jollakin tavalla tulee vaikutelma, että
ylösnousemuksella olisi erityinen armonsa. Onko se jotenkin erilainen kuin
syntiselle naiselle tullut armo? Onko tämä nyt samaa armoa kuin ryövärille
Luukkaan evankeliumissa luvattu? Lukija ja veisaaja jäävät ihmettelemään
tällaista armon avaruutta.
Yhden hieman nuoremman sävelmän, edellisessä virressä on
vuosiluku 1640, palataan jälleen Lutherin elinaikaan ja Saksan
talonpoikaiskapinan aikoihin, vuoteen 1524, eteläpohjalaiset jälleen nuottia
muokkaamassa. Itse virsiruno on oikeastaan hurja. Se on kovimpia ja selkeimpiä
kuvauksia siitä, kuinka kovaluontoinen ja parantumaton ihminen on. ”Näin
itsekästä sydäntä ei liene kellään muulla.” Ihmisen luonne on parantumaton. Me
peitämme pahuuttamme, peittelemme aikomuksiamme ja punomme juoniamme. Kun runo
kirjoitetaan monikon ensimmäiseen persoonaan preesensissä, saamme käsityksen
siitä, kuinka holistinen, kokonaisvaltainen vuosisatain takainen käsitys
ihmisen syntisyydestä ja lankeemuksen voimasta on. Oikeastaan koko olemisen
kurjuus ja surkuteltavuus huipentuu siihen, ettei sielu lopulta sure edes
Jeesuksen kuolemaa. On kuin so what, mitäs sitten, näin vain kävi. Kylmä ja
kankea mieli ei osoita lämpenemisen ja kääntymisen merkkiä. Kuitenkin
pehmenemisen elkeet alkavat vaivihkaa tulla näkyville säkeistössä 4: sait jo
kyllin kärsiä tähteni, suo etten enää uutta ristiä sinulle rakentaisi. Tämä on
merkkinä, niin ainakin luen siitä, että synnintunto on alkanut tehdä
tehtävänsä: ihminen alkaa saada kylliksensä omasta piittaamattomuudestaan, ja
alkaa hakea lääkettä tunnolleen. Lopulta, kuudennessa säkeistössä sielu alkaa
olla, ainakin hetkellisesti vakuuttunut tai oivaltanut jotakin siitä, ettei
Vapahtaja kosta tuomiolla. Jotakin ehkä liiallisesta on runoilijan
huojennuksessa, kun hän jää itkemään iloansa Kristuksen kostamattomuuden
ideasta: Viivyn siinä aina. Itse olen niin paatunut, että epäilen tällaista
kestävyyttä, että aina viipyisin.
Tämä virsi on sekä sävelmänsä että sanojensa puolesta
ainutkertainen kokonaisuus. Piae cantiones sävelmä noin vuosikymmentä ennen
Täyssinän rauhaa, vie meidät uuden ajan alkamiseen täällä Pohjoisen
tienoillakin. Esi-isäni asuivat tuolloin jo Väätäjänniemellä, missä tätä
virsiselontekoani kirjoittelen. ”Turmeltumus, sen asumus, on ristiriitaisessa
rinnassani.” Voiko kukaan paremmin laittaa ihmisen olemisen? Tämä lyhyt lausuma
osoittaa, kuinka mahdotonta ihmisen on parantua siitä pysyvästä tilasta, jonka
lankeemus on koko ihmissuvulle ja jokaisen yksilölle langettanut. Turmeltumus,
erikoinen substantiivi, johdettu aktiivisesta verbistä turmella, samoin
refleksiivisestä verbistä turmeltua. Hieman saman oloinen ja kenties saman
sukuinen sana kuin vieraantua, vierastaa. Mutta turmeltumus, sen voimaa ei
mikään tavoita, kumoa tai sitä ei kukaan epäile. Ja missä se on? Vielä kerran, sen koti on ristiriitaisessa
rinnassani. Vain kaipuu kahlehtii sielun toiseen todellisuuteen turmeltumuksen
kumoamiseksi. Olen ollut viehättynyt Paavo Ruotsalaisen korostuksesta kun hän
sanoi: et tule valmiimmaksi, siis sydämen muuttamisessa, tämä kestää sinun koko
ikäsi, tämä on talonpoikainen järjestys. Tämä alkujaan Halullisten sielujen
hengellisiin lauluihin runoiltu virsi on meille kulttuurisesti parhaita
vakuuttajia siitä, kuinka vaikea ihmisen sisäisen parantumisen tie on.
”Jaksatko vielä kärsiä maan päällä tämänlaista, ja
nuhteillasi etsiä kahtaalle ontuvaista.” Tämä mieleen syöpynyt riimi on kuin
piste iin päälle tämänkertaisen Siionin virsi -blokin viimeisimmän virren
tarkastelussa. Uusitussa versiossa tämä kohta menee ”Jaksatko vielä kärsiä,
maan päällä minunlaista, kun väärään suuntaan elämä, vie jälleen turhamaista.”
Tässä kohtaa on syytä huomata, että uusittu Siionin virsi näyttää kadottavan
sen aiemman idean, että ihmisen, kristityn, suurin ongelma on jaettu mieli. On
halu kuulua Kristukselle, mutta tämä ei onnistu, vaan turmeltumuksen tie vie
voiton. Tällainen sielun kahtaalle suuntautuva, jakomielinen tila, on ihmisen
pahin tila. Selityksenä tällaisen jaetun tilan vaarallisuudelle on siinä, että
sielu vilpillisesti pyrkii osoittamaan itselleen, että kuitenkin Kristus ja
taivaan pelastus ovat mielessä, vaikka ”toinen tie” osoittaa muuta. Tästä
sielun kahtaalle jakautumisen idean kadottamisesta tai häivyttämisestä, kyllä
aihepiiriä tosin tapaillaan virren alkusäkeissä, huolimatta Siionin virsi 87 on
vaikuttava. Erityisesti mieleen osuu toiseen ihmiseen kohdistuvan moraalisen
vaateen huomaaminen ja kieltäminen: ”Niin etten muilta vaatia, elämää saata
sellaista, mihin en pysty.” Tämä on kova läksy. Se on yksi Siionin virsien ja
herännäiseetoksen vaikeimmista ja armollisimmista ytimistä. ”Minulle risti
rakkaaksi, tee etten pakoon juokse.” Tästä eivät sielulle tulevat neuvot
parane.
Urpo Karjalainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti