SV 142 Kevätillan yllä
Tämä uusi Siionin virsi kuvaa pienen kiitollisen hetken
luomakunnan kauneuden keskellä ja Luojan edessä. Irja Hiironniemi kuvaa virren
sanoilla kauneutta tulvivan kevätillan tunnelmaa ja sen virittämää levollista,
kiitollista rukousta.
Toisin kuin vanhoissa Siionin virsissä tässä mennään nyt
vahvasti luonto ja hetken kokemus edellä. Luonto on teema, joka ylipäätään jäi
vanhan pietismin Kristus-keskeisessä mystiikassa melko pieneen sivurooliin, ja
niin se jäi myös aiemmissa Siionin virtten laitoksissa.
Luonto oli siis ennen pienessä sivuroolissa, mutta se pujahti
kyllä välillä esiin, myös muutamassa kaikkein lauletuimmassa Siionin virressä.
Se sai paljon tilaa esimerkiksi iltavirressä Maat, metsät hiljenneinä ja
helatorstain virressä Maa katso, Herran käsi on. Varmaan nämä virret
ovat olleetkin niin usein toivottuja ja laulettuja siksi, että luonnon
kauneutta tekee mieli ihailla, ihmetellä ja ylistää, ja valinnan
mahdollisuuksia oli ennen suhteellisen vähän. Näitä mahdollisuuksia on nyt
pyritty lisäämään. Toivottavasti tämäkin virsi saa siivet alleen ja jää elämään
ja puhuttelemaan.
Tämä virsi on lähtöisin Halullisten sieluin hengellisistä
lauluista 1700-luvun lopusta, ajalta, jolloin meidänkin liikkeessämme piti
herätä, eli tulla henkilökohtaiseen uskoon, niin kuin joku ehkä nykyisin
sanoisi. Sielu heräsi, kun ihminen huomasi maallisten päämääriensä
tyhjänpäiväisyyden, tuli syvään ahdistukseen sielunsa tilasta ja löysi lopulta
vapauttavan rakkaussuhteen armollisen Kristuksen kanssa.
Herätys- ja uskoontuloliikkeet tulevat ikääntyessään yleensä
vaiheeseen, jossa on pakko huomata, ettei kaikkien hengellinen polku sisällä
samanlaista voimakasta murrosvaihetta. Tämä tapahtuu viimeistään siinä
vaiheessa, kun usko alkaa olla monelle perheeltä perittyä, ei ihan itse
ryminällä löydettyä. Näin on käynyt myös körttiläisyydessä. Ja se on hyvä.
Tietynlaisten kokemusten vaatimisesta ja edellyttämisestä on vaarallisen pieni
askel toisen uskon arvioimiseen ja arvostelemiseen. On paljon parempi luottaa
siihen, että Jumala voi puhutella monella tapaa ja johdattaa luokseen
monenlaisia polkuja pitkin.
Laulan itsekin tätä virttä ihmisenä, jolla ei ole mitään yhtä
erityisen merkittävää uskoontulokokemusta, tiettyä päivää, jolloin ”olisin
ottanut Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanani”. Jumala ja Jeesus ovat olleet elämässäni lapsuudesta
asti. Ensimmäinen säkeistö ei siksi minulle oikein aukene, en muista mitään
”kauheata tilaa”, josta Jeesus olisi nostanut omakseen ja olalleen.
Myöhemmät säkeistöt puhuttelevat minua sen sijaan vahvasti.
”Hänessä on iloa, ihmeellistä lepoa.” Ja niin edelleen, virren loppuun asti.
Mistä kohtaa sinä löydät itsesi? Alun selvästä
uskoontuloasetelmasta vai loppupuolen seesteisyydestä? Vai molemmista?
Tämä virsi on tullut Suomeen Vanhan virsikirjan myötä
1701, vaikka se onkin kirjoitettu jo 1500-luvulla. Vanhassa virsikirjassa
oli paljon suoraan psalmien pohjalta kirjoitettuja virsiä. Tämä on yksi niistä:
sen takana on psalmi 103. Säkeistöt ovat pitkiä ja sävelmä on vaikea – ainakin
nykyihmiselle se on vieraan oloinen. Silti sanoma on Vanhan testamentin
Jumala-kuvan väkevää ydintä.
Psalmia 103 käytetään kirkossa usein synnintunnustuksessa.
”Niin kuin taivas on korkea maan yllä, niin on Herran armo suuri… niin kaukana
kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme. ”
Vähän eri jakeita poimien samaa psalmia luetaan myös
hautajaisissa. Se alkaa Jumalan ylistyksellä, kiitoksella elämästä. ”Ylistä
Herraa, minun sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt”. Jumalan
armollisuuden ja anteeksiantavaisuuden ylistyksen jälkeen kuvaan nousee ihmisen
katoavaisuus: ” Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon, kuin kedon kukka hän
kukoistaa, ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole eikä hänen asuinsijansa
häntä tunne. Mutta Herran armo pysyy ajasta aikaan, se on ikuinen niille, jotka
pelkäävät ja rakastavat häntä.” Virsi seuraa samaa kaarta: kiitos – Jumalan
armo – ihmisen katoavaisuus – Jumalan ikuisuus.
Sinikka Järvisellä väkevä tulkinta 1701 versiosta levyllä Weisuun
riemu ja rajuus, joka äänitettiin 1990-luvulla Paavon pirtissä. Liekö sekin
vaikuttanut siihen, että tämä virsi otettiin uudistettuun Siioniin?
Uuteen Siioniin on otettu runsaasti naisten kirjoittamia
virsiä, mistä kiitos ja ylistys. Tämä virsi on niitä todella harvoja vanhoja
Siionin virsiä, Sions sånger -kokoelman virsiä, joiden kirjoittaja on
nainen. Tekijä on Catharina Christiernin.
Virsi keinuu eteenpäin minulle rakkaalla Nyt meitä
kutsutaan -sävelmällä. Sanat ovat vakavat mutta onnelliset. Jumala on vahva
turva. Sovintoveren ääni tuo rauhan elämääni. Armosi virvoittaa sydäntä
kaipaavaa. Ken jalkoihisi vaipuu, sen tyyntyy tuska, kaipuu. Sairaiden hoidat
haavat, nälkäiset leivän saavat.
Miksihän en ole aiemmin kiinnittänyt tähän enemmän huomiota?
Hieno virsi.
Tähän virteen liittyy minulla rakkaita muistoja yhteisten
viikonloppujen ja muiden kokoontumisten lopuista. Jostain syystä se tuo mieleeni esimerkiksi
kirkkaan talvipäivän Aholansaaressa. Paavon pirtti on suhteellisen lämmin, ja
sen ikkunoiden takana loistaa hangen valo. Opiskelijat veisaavat kirkkain äänin
”Kiitos, Karitsa kuollut”. Olo on seesteinen, viikonloppu on ollut hyvä. Kai
tuo hetki on jäänyt mieleeni joltain Körttiopiskelijoiden talvireissulta
Saareen.
Virren uudistetut sanat tavoittavat tunnelman yleisesti
ottaen yhtä hyvin kuin vanhatkin. En tiedä, ovatko ne varsinaisesti paremmat,
mutta eivätpä ole huonommatkaan. Yhtä ainoaa kohtaa vain ihmettelen. Ennen
laulettiin ”Kun loppuu taipaleemme, voitosta iloitaan.” Nyt lauletaan ”Kun
loppuu taipaleemme, ilomme täyttää maan”. Miksi? Kysymyshän on kuolemasta ja
iankaikkisesta elämästä. Juuri meidän ilomme ei taipaleemme loputtua tätä maata
varmasti enää täytä, vaikka toivottavasti tulevien sukupolvien ilo sen
täyttääkin. Itse, toivottavasti, iloitsemme silloin voitosta ihan uudessa
maassa, taivaan kodissa.
Tähän virteen en ole jostain syystä aiemmin kiinnittänyt
paljon huomiota. Vahva, valoisa ja kiitollinen virsi yhteisen kokoontumisen
päätteeksi se kuitenkin on. Pitäisi
varmaan päästä veisaamaan tämä jonkin tärkeän tilanteen päätteeksi, niin se
tulisi henkilökohtaisestikin rakkaaksi.
Anni Pesonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti