Jos etsit sitä virttä, jonka voisi veisata ystävän tai
sukulaisen nimipäivänä, niin tässä se on!
Virressä tosin puhutaan vain Jeesuksen ja Kristuksen
nimestä. Virsi sopisi siis yhtä hyvin osastoon Juhla, uudenvuodenvirsien
kohdalle. Uudenvuodenpäivähän on Jeesuksen nimen päivä. Mutta perinteisesti
tätä on tosiaan veisattu nimipäiväonnitteluna. Tätä on hyvä veisata myös
sellaisen, jolla ei ole virallista nimipäivää kalenterissa.
Ajatuksena on hieman nurinkurisesti muistaa
nimipäiväsankaria muistuttamalla, että kaiken hyvän ja kauniin lähde on Jumala,
hänen nimensä ja kunniansa on kristityn ensisijainen kiitoksen ja ylistyksen
kohde. Jeesuksen nimeen tukeutumalla voi myös karkottaa sielunvihollisen
hyökkäykset. Meidäthän kastetaan ja haudataan ”Isän, Pojan ja Pyhän Hengen
nimessä”, sekä seurakunta kokoontuu aina Kolmiyhteisen Jumalan nimessä:
näin varmistetaan, että osallistujat tietävät, missä ollaan.
Samalla virrenveisaaja pyytää kuitenkin, että Jumala pyhittäisi
myös tämän kyseisen päivä, nimipäivän, ja että me osaisimme toimia Herran
kunniaksi nimipäivänä(kin). Lopuksi luodaan katse kristityn elämän
päämäärään, taivaaseen, jossa ”todistajain pilvi” ylistää Herran nimeä
ikuisesti. Sinne toivotaan yhdessä päästävän samaan joukkoon.
Hyvää nimipäivää itse kullekin, kun se koittaa!
Jos edellinen oli nimipäivävirsi, niin tässä on selvästi ja
vastaansanomattomasti syntymäpäivävirsi.
Hauska on huomata virrentekijän hieman horjuva
kasteteologia: jo syntymä liittää elämän kirjaan. Elämän kirja on se
pelastettujen luettelo, jota viimeisellä tuomiolla luetaan (Ilm. 21: 11-12).
Itse asiassa kirkkomme opettaa, että kaste on pelastusteko, armonväline,
taivaan perilliseksi tulemisen sakramentti. Virsi siis olettaa, että jokainen
veisaaja on kastettu heti syntymänsä jälkeen ja näin tullut osaksi pelastuksen
salaisuutta.
Ensimmäisen säkeistön sanoitus kertookin enemmän
kirjoitusajankohdastaan ja yhtenäiskulttuurista: kaikki evankelis-luterilaisen
kirkon jäsenet kastettiin lapsena, heti syntymän jälkeen. Aikuisena ei
varmaankaan kastettu juuri ketään. Oikeus olla kuulumatta mihinkään
uskonnolliseen yhdyskuntaan oli tullut lakiin vasta viisi vuotta ennen virren
kirjoittamista.
Kun tekstiä lukee tarkemmin, ei virrentekijä ehkä kuitenkaan
tarkoita tuota pelastettujen luetteloa, vaan jokaisen ihmisen omaa,
henkilökohtaista, kuvitteellista elämän kirjaa. Siihen näkymätön elämäkerturi
piirtää merkinnät eri elämän merkkipaalujen kohdalle, ja merkitsee myös, miten
on elämäänsä elänyt. En voi välttää mielleyhtymää joululauluun, joka pelottelee
lapsia olemaan kilttejä tai muuten lahjat jäävät saamatta:
”Ei itkeä saa, ei meluta saa,
joku voi tulla ikkunan taa.
Joulupukki matkaan jo käy.
Joulupukki matkaan jo käy.
Nyt nimien kirjaan merkitään taas:
tuhma vai kiltti, ajatelkaas!
Joulupukki matkaan jo käy.
Taas pienet tontut liikkuu ja muistiin
merkitsee,
niin joulupukki tietää saa, kuka lahjat ansaitsee.
Siis: Ei itkeä saa, ei meluta saa,
niin joulupukki tietää saa, kuka lahjat ansaitsee.
Siis: Ei itkeä saa, ei meluta saa,
sopu on paljon mukavampaa.
Joulupukki matkaan jo käy.”
Hieman sellainen on myös Ilmestyskirjan Elämän kirja, jonka
mukaan jokainen tuomitaan tekojensa mukaan.
Tässä syntymäpäivävirressä taas päivänsankarin elämän kirja
kertoo ”Herran laupeudesta”, Jumalan hyvyydestä ja huolenpidosta, Jumalan
armosta ja avusta. Luoja on lahjoittanut ruoan ja juoman, vaatteet ja kengät,
läheiset ja rakkaat ihmiset, antanut voimia kohdata kunkin päivän vaikeudet ja
haasteet. Lopussa pyydetään, että jos kirjaan on tullut merkintöjä pahoista
teoista, ne annettaisiin anteeksi ja pyyhittäisiin pois, jotta uusi ja
rehellinen elämä voisi alkaa.
Kaikesta tästä onkin syytä kiittää ja iloita.
Siionin virsien perhevirsistä tässä on hää- tai vihkivirsi.
Aiempaa versiota on kuitenkin veisattu myös esimerkiksi omissa sinkkukotini
tupaantuliaisseuroissa ja hyvin se toimi siinäkin yhteydessä. Ja toimii
edelleen.
Vaikka virsi varmasti on alunperin tarkoitettu juurikin
hääseuroissa veisattavaksi, sopii se kaikkiin muihinkin perheen ja kodin
juhliin. Eikä vain parien vaan myös asuinyhteisöihin ja yksinelävien koteihin.
Vaikka virren ensimmäisen säkeistön sanat ”sanasi siunaamille” on monikko, voi
virsi koskettaa myös yksinelävää ja sopia paitsi avioliiton
solmimiseen/siunaamiseen myös kodinsiunaamistoimitukseen.
Monissa perhevirsissä esiintyy ylenpalttista rakkautta ja
onnellisuutta, josta aviopari iloitsee ja kiittää mutta joka kuitenkin arjen
tullessa joutuu koetukselle. Tämä johtuu siitä, että hää- ja perhevirret on
usein tehty sitä laulavan parin tai perheen näkökulmaan ilon ja kiitoksen
hetkiin. Tämä virsi on kuitenkin vieraiden, sukulaisten ja ystävien veisaama
virsi kodille, sen asukkaille ja perustajille. Se on ystäväkansan siunauksen
toivotus.
Sitä kuunnellessa ja veisatessa ei tule olo, että elämän
rosoja tai vaikeuksia peiteltäisiin tai perhe-elämää idealisoitaisiin, vaan
myönnetään, ettei aina ole helppoa. Mutta noihin vaikeisiinkin hetkiin ja
aikoihin voi pyytää Jumalan varjelusta, suojelusta ja voimaa kohdata
hankaluudet. Toisessa säkeistössä pyydetään ”anna heille siunaus… ja halu
toista auttaa”. Tahtoahan perhe-elämässä yleensä vaaditaan enemmän kuin tunnetta,
tahtoa sitoutua ja kantaa vastuuta valinnoistaan, vastuuta heistä, jotka on
elämään annettu.
Erityisen liikuttava on mielestäni kolmannen säkeistön kuva
Kristuksesta murtamassa leipää samassa pöydässä arkisen hernekeiton äärellä –
vaikka varsinainen voima tahtomiseen haetaankin alttarin äärestä,
sakramentista. Sama arkinen hernekeitto laajenee myös ystävien ja seurakansan
kanssa nautittavaksi, yhteiseksi Jumalan kansan juhlaksi. Ja lopulta päästään
taivaalliseen kotiin, taivaallista juhlaa viettämään koko Jumalan perheväen
kesken.
Virsi oli vastikään Tampereen herättäjäjuhlien tunnusvirsi
ja se on jo yli 10 vuoden ajan veisattu juhlien päätösseurojen alkaessa.
Silloinen yleissihteeri Alpo Järvi valitsi virren lasten veisattavaksi ns.
kapulanvaihdon yhteydessä ennen päätösseurojen ensimmäistä puhetta. Lapset on
kutsuttu juhlakentältä kuorokatokseen ensin harjoittelemaan 15 min ennen
seurojen alkua ja sitten he ovat kajauttaneet sen juhlakansalle ennen
ensimmäistä seurapuhetta. Siitä on tullut ilmeisen rakas monelle juhlavieraalle
ja virsien veisaajalle.
Vasta vähän aikaa sitten tajusin, mitä ensimmäisen säkeistön
toisessa pyynnössä sanotaan: ”Varjele nyt vaaroista.” Olin koko ajan lukenut ja
veisannut ”vaaroissa”. Ajatushan on silloin aivan eri!
Kun pyydetään varjelemaan ”vaaroiSSA”, ajatellaan, että
erilaisia haasteita ja jopa vaaroja tulee, niitä ei voi välttää, mutta Jumala
voi olla niissäkin tilanteissa läsnä ja varjella.
Kun taas pyydetään varjelemaan ”vaaroiSTA”, pyydetään, ettei
hankaluuksia ja vaikeita aikoja tulisi ollenkaan.
En tiedä, kumpi ajatus on parempi. Toinen on minusta
realistisempi.
Toisen ja kolmannen säkeistön pyynnöt ovat sitten kyllä
vähintäänkin realistiset, ja hyvä niin. Onneksi niissä toistuu sama
kertosäemäinen pyyntö ”ole läsnä päivin, öin, hyvä Jumalamme”. Muutoin virren
sanoma voisi olla vähän turhankin väsynyt ja vaikea käsittää, miksi se on juuri
lasten veisattava virsi. Neljännessä on kaunis lopetus, joka sitoo yhteen
kertosäkeen ja koko virren toisiinsa. Aikuiset usein haluavat kietoa lapset
pumpuliin ja suojella kaikelta pahalta – tällöin käy helposti niin, että
lapsille ei anneta välineitä käsitellä elämässä väistämättä jossain vaiheessa
eteen tulevia vaikeuksia ja hankaluuksia. Tämän virren opettelu ja veisaaminen
yhdessä koko herättäjäjuhlakansalle antaa ehkä sellaisen viestin, että Jumala
ei ole vain hyvien ja juhlahetkien Jumala, vaan lähestyttävissä vaikeissa ja
ikävissä tilanteissa.
Ihminen haluaa tuntea Jumalan läsnäolon elämässään, tunteen
turvassa ja suojassa olemisesta, siitä, että kaikki on hyvin. Ettei ole mittään
hättää.
Leena-Marja Renko sai tehtäväkseen uudistaa Lars T. Nybergin
virren Jeesus Kristus, sankarimme (Sv 62). Hän uudistikin sen, mutta sen
valmistuttua todettiin, että uusi versio ei enää aivan vastannut alkuperäistä
sanoitusta. Se oli kuitenkin muuten erinomainen virsiruno. Niinpä päätettiin
pyytää Jaro Julkusta muokkaamaan alkuperäinen virsi varovaisemmin. Rengon virrestä
tuli sitten oma uusi virtensä, johon otettiin myös eri sävelmä kuin
alkuperäisessä virressä. Näin toimittiin, koska Rengon sanoitus on vahva ja
juuri sitä oikeudenmukaisuuden ja rauhan pyytämistä maailmaan, jota Siionin
virsien uudistuksessa haluttiin vahvistaakin.
Näin ollen Saavu Kristus, Vapahtaja saa aloittaa uuden
osaston Oikeus. Siihen tehtävään virsi sopii erinomaisesti. Siinä on jossain
määrin samaa tematiikkaa kuin Sv 54 On vääryydellä valta, joka on
tarkoituksella sijoitettu Havahtuminen-osastoon korostamaan virren uudistettua
asua ja itseen kohdistuvaa tutkistelun henkeä. Sv 176 kuitenkin sanoittaa eri
tavalla maailmantuskaa ja epäoikeudenmukaisuuden aiheuttamaa ahdistusta.
Siitä onkin tullut yksi uudistetun kokoelman
lempivirsistäni. Erityisen puhuttelevaa oli työstää tätä virttä bibliodraaman
keinoin ryhmän kanssa pari vuotta sitten. Siellä kuului Aleppon kellojen soitto
ja rakkauden katse nähtiin. Virsi sanoo suoraan, mutta silti taiteen keinoin,
mikä maailmassamme on ahdistavaa ja pelottavaa. Syyrian – ja monen muun – sodan
uhrit ovat silmiemme edessä, kun veisaamme tätä virttä. Toisaalta näkee myös
kuivuuden ja tulvat, nälänhädän ja ihmiskaupan, venepakolaiset ja pakolaisleirit.
Virressä ei vain rukoilla apua jonnekin, joka on meistä poissa, vaan pyydetään
itselle rohkeutta nousta puolustamaan sorrettuja ja hädänalaisia, tukemaan
tarvitsevia ja pelkääviä.
Mauno Salomäen virsi on syntynyt Uudet veisuut –kokoelmaan.
Sen näkökulma on hieman toinen kuin edellisessä, mutta silti
oikeudenmukaisuutta pyytävä. Edellinen liittyy tavallaan Kristuksen toiseen
tulemiseen, ollaan jotenkin lopunajallisissa tunnelmissa, kun tässä ollaan
enemmän tässä hetkessä, kirkon ja Pyhän Hengen ajassa ja vaikutuspiirissä.
Virressä pyydetään taitoa ja ymmärrystä noudattaa Jeesuksen ohjeita
lähimmäisenrakkauteen.
Virressä liikutaan Jeesuksen sanasta ja opetuksesta uskoon,
oikeaan seuraamiseen Hengen ohjauksessa. Tästä saadaan vinkki tavalliseen
elämään, jokapäiväisiin askareisiin, joissa toteutetaan lähimmäisyyttä
Jeesuksen rakkauden voimalla. Viimeinen säkeistö ohjaa ajattelemaan kaikkia
syrjäytettyjä. Virren taustalla on selvästi tuomiosunnuntain evankeliumi Matt.
25: 31-46, jossa Jeesus opettaa jokaisen nälkäisen, janoisen, kodittoman,
alastoman ja vangitun kasvoissa näkevämme itse kärsivän Kristuksen.
Virressä pyydetään, että olisimme niin kuin ne, jotka
antoivat syötävää, juotavaa, suojan, vaatetuksen tai kävivät katsomassa,
eivätkä niin kuin ne, jotka jättivät tämän tekemättä. Tässä virressä ei
pyydetä, että ”joku muu” huomaisi heidät, vaan todetaan, että tarvitsemme
Jumalan vaikuttavaa voimaa ja rakkautta sekä Pyhän Hengen opastusta vähentämään
välinpitämättömyyttämme.
Kannattaa siis olla varovainen, kun tätä virttä veisaa,
sillä rukous todella muuttaa ihmistä ja avaa hänet huomaamaan tilanteita,
joissa näitä tarvitsevia ihmisiä tulee vastaan ja joihin on tartuttava. Vaikka
se tuntuisi epämiellyttävälle ja vaivalloiselle – tarvitseva ihminen on aina
jollain tavalla epämiellyttävä ja rikkoo sen sovinnaisuuden ja tottumuksen
muurin, jonka olemme ympärillemme rakentaneet – ”Nimimerkillä Kokemusta on”!
Keskustelukysymyksiä:
1.
Voisiko nimi- ja syntymäpäivävirsiä (Sv 172-173)
veisata jossain muussa yhteydessä? Missä ja miksi?
2.
Millaisissa tilanteissa itse valitsisit Sv
174-175 veisattaviksi? Jääkö näissä virsissä joku ulkopuoliseksi, ja millä
perusteella, vai kuuluvatko ne mielestäsi kaikille ja miksi?
3.
Jos tarkastelet koko osastoa Yhteys, onko siellä
jokin perheen tai arkielämän kysymys, joka on ikään kuin ilman omaa virttään?
Millainen teema puuttuu ja millaista sanoitusta se kaipaisi?
4.
Millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä löydät
Oikeus-osaston kahdesta ensimmäisestä virrestä? Millaisiin tilanteisiin tai
puheisiin itse käyttäisit niitä?
Leena Väyrynen-Si
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti