tiistai 26. maaliskuuta 2019

Siionin virret 184-189


Nyt alkavat uudistetussa kirjassa osaston Juhla -virret!


Jouko Ikolan kirjoittama virsiteksti on rohkaiseva ja lennokas! Jotain uutta on selvästi alkamassa. Jeesusta odotetaan. Virsi sanoittaa adventin aikaa. Se sisältää paitsi kehotuksen rohkeuteen, myös itsetutkistelua siitä, miten ihminen on keskeneräinen. Vapahtajan tuloa odotellessa oma elämä näyttäytyy surkeana keskeneräisyytenä. Ihminen on vain ahne, ylpeä, kaunainen. Ja sittenkin – hän odottaa ja toivoo, että Vapahtaja tulee ja muuttaa sisäisen erämaan ja saa meidät antautumaan Jumalan hoitoon kokonaan. Siinä on pelastus, ei omavanhurskaudessa eikä omissa yrityksissä, jotka valuvat hiekkaan. Kaikki saa täyttymyksensä Hänessä, jota odotamme adventtina tulevaksi. Virressä on kauniita kielikuvia ja sanoja, jotka ainakin virsitekstiin tottunut lukee ja ihastuu. Ja niin se saakin olla. Ei virren tarvitse olla selkokielinen. Kaikessa vaikeudessaankin se on kaunis ja sitä voidaan opetella ymmärtämään ja miettiä koko eliniän. Virsi hoitaa meitä sellaisenaan, vaikka se ei avaudu aivan helposti. Sen merkityksellisyys on kenties muussa kuin vajavaisen ihmisen täydellisessä ymmärryksessä.


Jouluvirsi 185 on savolainen säveltoisinto. Virsi lähtee toteamuksesta: ”Nyt meitä kutsutaan, joulua juhlimaan”. Joulua lähdetään virressä juhlimaan juoksemalla: ”Siis lähde matkaan, juokse Jeesuksen seimen luokse”. Niin suuri ilo on joulu tässä vanhassa Achreniuksen kirjoittamassa virressä vuodelta 1769. Enkelit tuovat ensin viestin vapaudesta ja ilosta, jonka voimalla he sysäävät sivuun arjen ja sen kurjuuden. Jeesus saa luvan syntyä meissä joka joulu. Hän voi taivuttaa seuraamaan itseään, mutta tekee sen lempeästi. Hän on suloinen lapsi, kuten virren kolmannessa säkeistössä todetaan. Virren ovat Achreniuksen jälkeen muokanneet Wilhelmi Malmivaara, Herkko Kivekäs ja Leena Ravantti viimeisimpänä, vuonna 2011. Jouluna juhlitaan lasten lailla.


”Nyt kokoon, vanhat, nuoret joutukaamme ” ja ”Nyt kapaloidaan kaikkein vaatettajaa” on Lilliehöökin teksti, joka on kaikkiin Siionin virsien laitoksiin uudistettu aikanaan. Nämä virret olivat ensimmäisessä Siionin virsikirjassa yksi 17-säkeistöinen virsi, mutta Lilliehöökin alkuperäinen teksti on ollut jopa 21-säkeistöinen. Kummassakin näissä virsissä on jotain sellaista iloa, kepeyttä ja riemua, että se ei ole Siionin virsille ollenkaan tavanomaista, mutta kyllä se on virkistävää! Virren 188 viimeisessä säkeistössä tulee leppoisa joulukuva silmien eteen, kun säkeistössä veisataan:” Seimessä lepää rakas Jeesuksemme, siksipä kiitosta nyt veisailemme:”. Virren neljäs säkeistö toteaa Jaakko Haavion mukaan kauniisti, että ”ei kukaan pelätä voi pienokaista, ei ujostella köyhää lapsukaista”. Laguksen ensimmäisessä suomennoksessa tämä teksti oli muodossa: ”Näin lapsukaiseks syntyi Jumalamme, ettemme pelkäis olla iloissamme”. Sisällöltään siinä on näin myös hieman eri viesti kuin Haaviolla eli nykyisessä versiossa. Virret 186 ja 188 ovat ylistystä siitä, että pienestä on esikuvaksi isolle.   


Arkkivirsi 187 on sekin Siionin virsien osastossa Juhla. Sekin on arkkivirsi, joka on talletettu ”Zionin Lasten Uudet Hengelliset Joulu-Wirret” -nimellä ja julkaistu Turussa 1786. Tässä virressä on kuultavissa uudistuksien jälkeenkin oikea Jeesus-lapsen aito itku ja joulun tuntu, toteaa virrestä Maunumaa.[1] Virsi haluaa rohkaista ja herkistää kaikki ikävöivät ja ahdistetut Jeesus-ystävän seimen äärelle kiittämään ja veisaamaan. Jeesusta puhutellaan ”Poika, Herra maan ja taivaan, ystävämme ylhäinen”. Hän on myös virren mukaan paitsi ystävä, Vapahtaja, Jeesus-lapsi, auttaja ja vapaudenjulistaja. Jeesuksen syntymä on kristikunnan suuria ilonaiheita, mikä tunnelma kirkkaasti välittyykin tästä virrestä. Virsi päättyy toiveeseen saada veisata jouluvirsi kerran taivaassa.[2]
Jeesus ihmisten ystävänä liittää meidät toinen toisiimme ja itseensä. Hänen armostaan ja rakkautensa varassa pääsemme taivaaseen, mutta meidän tulee rukoilla myös toistemme puolesta. Uskon kestävyys ja uskon tiellä vaeltaminen on loppumaton rukousaihe näissä virsissä, missä Jeesus ilmaistaan ihmisten yhteisenä ystävänä.


Tämäkin jouluvirsi on Lilliehöökin teksti. Lilliehöök on kirjoittanut kauniin kepeitä jouluisia virsiä jopa näin monta! Hän, joka oli Ruotsin vallan aikana laivaston upseeri, siis sotilas, oli myös herkkä runoilija ja jopa romanttisesti lapsellinen. Liekö tähän myös vaikuttanut se, että hän eli kovin karuina aikoina, jolloin maassa oli nälänhätää, katovuosia ja kurjuutta yllin kyllin. 1600-luvun loppu oli sellaista, että sodittiin ja kärsittiin, kuoltiin ja pelättiin. Juuri siksikin tuntuu kummalliselta, että näin kauniita jouluvirsiä on sittenkin tuolloin tehty. Tässä virressä liikutaan Betlehemin seimeltä Getsemaneen, sillä viimeisessä säkeistössä kuvataan Jeesuksen olevan lohdutus ja tie murheellisille. Virsi päättyy kauniiseen ajatukseen kristitystä rauhanpuolustajana.





[1] Maunumaa 1990, 88-89.
[2] Siionin virsi 187.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti