Siionin virsien jouluvirret ovat minulle erityisen läheisiä.
Löydän niiden sanoista ja sävelmistä joulun viestin ja syvemminkin kristillisen
kirkon sanoman tavalla, joka puhuttelee erityisesti.
Jouluyöhön liittyvät henkilöt ja tapahtumat ovat nähtävissä
monesta näkökulmasta. Nämä näkökulmat ovat hyvin ajankohtaisia ja läpi
historian muuttumattomia. Jouluyön keskiössä ovat Jeesus-vauva, Maria ja
Joosef. Yöllä esiintyvät myös enkelit ja paimenet. Jouluyön tapahtumat
liikuttavat idän viisaita ja Herodeksen sotilaita. Joulun kuvaelmaan on haluttu
liittää myös eläimiä, ne tuovat kuvaan jonkinlaista pyyteettömyyttä ja
viattomuutta. Tähti osoittaa tietä Vapahtajan etsijöille. Jouluyön elementit
saattavat tuntua muuttumattomilta ja pysähtyneiltä. Kuitenkin ne ovat täynnä
elämää, vaeltamista ja liikettä.
Ensimmäisen jouluyön tapahtumat mullistavat
yhteiskuntarakenteita. Asetelma on vallankumouksellinen ja yhteiskunnallisesti
ravisteleva. Ei olekaan kyse oman yhteisön ja yhteiskunnan pönkittämisestä ja
suojelemisesta. Jouluyö avaa ovia maailmalle ja julistaa rauhaa,
oikeudenmukaisuutta ja tasavertaisuutta kaikkialle. Osallisina ovat monenlaiset
toimijat. Avaintodistajat ovat arkisia yötyöläisiä. Matkaan lähtevät myös
rikkaat miehet, jotka hellittämättä seuraavat tähteä. Jeesuksen vanhemmat ovat
vahvasti läsnä, vaikka kovin vaiteliaina. Enkelien viesti on täynnä iloa ja
toivoa. Kaikki Jeesuksen syntymän liikuttamat ovat suuremman merkityksen
äärellä ja joutuvat sen puhuteltaviksi. Vastavoimana jouluyön viestille, ovat
sotilaat, jotka Herodes on lähettänyt liikkeelle omaa valtaansa suojelemaan.
Siionin virret tuovat kaikkia joulukertomuksen osallisia
mukaan joulun viestiin. Juhlan sankari, Jeesus-lapsi, on läsnä vahvana
liikuttajana. Hän koskettaa, kutsuu ja pysäyttää pelkällä olemassaolollaan.
Vauva ei vaadi mitään temppuja tai suorituksia. Hänessä näkyy pelkkä ihmisyys,
haavoittuvuus ja täysi läsnäolo. Evankeliumi näyttää jouluyön kertomuksessa
tähän lapseen kätkeytyvän jumalallisen armon ja rakkauden.
Virren ensimmäinen säkeistö katsoo tulevaisuuteen: Jeesuksen
pahoinpitelyyn, kidutukseen ja väkivaltaiseen kuolemaan. Viittaus hiljaiseen
viikkoon ja kärsimyksen julmaan todellisuuteen tuo joulun keskelle historian,
tämän päivän ja tulevaisuuden kidutetut, nöyryytetyt ja surmatut ihmiset. Virsi
näyttää maailman todellisuuden, jonka Jumala syvästi tuntee. Samalla tulee näkyville
ihmisen raadollisuus ja avuttomuus synnin maailmassa ilman Vapahtajaa.
Virren loppu keskittyy kiitokseen ja ihmettelyyn. Se
kehottaa ihmisiä sitoutumaan yhteiseen elämään, kiittämään ja iloitsemaan. Virsi
muistuttaa myös palvelemisesta ja avautuu koko maailmalle. Enkelten rauhan
viesti kuuluu kaikkialle. Kukaan ei ole osaton, ketään ei suljeta ulkopuolelle.
Jouluvirsille tyypillinen rajattomuus on kutsuvaa ja vapauttavaa: ”Kansat,
maat, kaikki yhdessä kuuluttakaa, saimme lahjaksi elämän uuden.”
Tämä virsi kuului lapsuuteni jouluihin. Siihen aikaan osattiin
veisata vaivattoman tuntuisesti virsiä, joiden säkeistöt ovat pitkiä ja
sävelmätkin melko vaativia. Veisuun tempo oli rauhallinen, joskus jopa raskaan
tuntuinen. Veisuu oli jykevää ja voimakasta. Toisaalta tämä virsi kuulostaa
vapauttavan riemulliselta, kun se veisataan raikkaasti ja kevyesti. Vahvan ja
jykevän seuraveisuun lisäksi, on joskus hyvä veisata myös hiljaisella äänellä,
välillä haparoidenkin. Virren ja veisuun merkitys ei mielestäni ole
riippuvainen veisuun tavasta ja tyylistä. On arvokasta, jos seuraväki rohkeasti
virheitä pelkäämättä aloittaa ja opettelee uudistettuja Siionin virsiä.
Kirkkaus hohtaa… annat ilon…auta riemuitsemaan…ota murhe
pois… virressä pyydetään iloa samalla kun jo kiitetään railakkaasti halleluja -
säkeellä ja kiitos-sanan toistolla. Virressä kohtaavat ilo ja murhe väkevällä
tavalla. Ne eivät syö toistensa uskottavuutta eivätkä vähättele toisiaan. Näihin
kiitossanoihin uskallan yhtyä minäkin.
Virren ensimmäisissä säkeistössä ihmetellään ihmisen
alakuloisuutta; Miksi en voi riemuita? Miksi sydän kylmenee? Miksi en kiiruhda
Vapahtajan seimelle? Virsi ilmaisee puhuttelevasti elämän ristiriidan. Joulu
tuo hyvyyden, valon ja pyhyyden. Ihminen kamppailee omassa
näköalattomuudessaan. Tässä virressä on läsnä joulun matkalaisia: paimenet ja
idän viisaat. He ovat esimerkkinä liikkeelle lähdöstä ja rohkeudesta. Kuulen
virressä paikallaan pysymisen ja liikkeellä olon vastakkaisuuden. Lempeästi
tunnustetaan se, että ihminen on voimaton ja kykenemätön pelastamaan ja
liikuttamaan itseään. Virsi tuo mieleeni Pyhän Birgitan rukouksen lauseen: ”Uskallettua
on viipyä ja vaarallista on jatkaa matkaa.” Miten tuttu kokemus tämä onkaan!
Virren viimeiset säkeistöt tuovat toivon toivottomalle: ”Tällaisille
syntisille koitti siinä aamun koi.” Sinulla ja minulla on sittenkin riemujuhla.
Tätä virttä veisaan mieluiten levollisella rytmillä ja
hiljaisella äänellä. Vanha sävelmä korostaa virren rukousta ja pyhyyden tuntua.
Virsi kertoo yksinkertaisesti jouluyön tapahtumista. Veisaaja liittyy
osalliseksi yön tapahtumiin veisaamalla. Kuitenkaan veisaaja ei omi itselleen
jouluyötä vaan jättää tilan avaraksi. Vaikka veisataan minä – muodossa, ollaan yhdessä
muiden kanssa, yhdessä koko maailmankaikkeuden kanssa. Tämän virren veisaaja
voisi olla vaikkapa piilossa yön pimeydessä ihmettelemässä ja tarkkailemassa. Hän
kuvailee ja kertoo korostamatta omaa itseään tai omia tunteitaan. Hän ei kuitenkaan
ole pelkkä tarkkailija, vaan tulkitsee näkemäänsä ja etsii merkityksiä: ”Pelastaakseen
tuomitut, tuomitut hän on tänne saapunut.” Virren teksti kuulostaa
opetuspuheelta, joka pyrkii avaamaan joulun sisältöä ja merkitystä: Jeesus on
ikuinen ja luomaton, hän elää kuten kuka tahansa ihminen, mutta ilman syntiä.
Hän on tullut pelastamaan ihmiskuntaa. Tähän kaikkeen ihminen vastaa ilolla ja
kiitoksella: Aamen, halleluja!
Virsi kutsuu liikkeelle ja haastaa myös asenteen muutokseen:
joudu, kulje, riennä, katso, rukoile, kumarra, kerro, ylistä! Ensimmäisessä
säkeistössä mainitaan kehotuksen kohde: ”Jos etsit sielu, Jeesus – lasta…”
Veisaaja siis kehottaa omaa sieluaan monen imperatiivin avulla. Sielun
puhuttelu tuntuu virren aikana avautuvan myös kokonaisvaltaiseksi yhteiseksi
kehotukseksi. Puhutellaan omaa itseä, lähimmäistä, koko ihmiskuntaa.
Viimeisessä säkeistössä palataan inhimilliseen haurauteen ja oman kyvyttömyyden
tunnustamiseen. ”Halpa kedon paimen” kuvaa ehkä ihmistä, jolla ei ole vaurautta
tai vaikutusvaltaa. Paimen hukkuu ihmisjoukon keskelle muiden köyhien sekaan.
Hän kuuluu ihmisiin, jotka yrittävät selviytyä elämässä ja joutuvat
kamppailemaan toimeentulonsa eteen. Halpa paimen olen myös minä, joka koen
itseni usein henkisesti ja hengellisesti riisutuksi ja karuksi. Lämmön, valon
ja toivon lähde on jossain muualla kuin minussa. Valo ja lämpö ovat pienessä
lapsessa. Hän sytyttää joulun tähden synkimpäänkin sopukkaan.
195 Jumalan Poika sydäntemme oljilla tyytyy nukkumaan
”Murheen korret” on ilmaisu, joka on tullut lähelle omaa kokemusmaailmaa
ja avannut virren sanomaa vuosien aikana yhä syvemmin. Olen oppinut veisaamaan tätä
virttä edeltävän virren sävelmällä, joka on mielestäni meditatiivisempi ja myös
hyvin virren sanoihin sopiva.
Joulun sanoma ja enkelten viesti, koko jouluyön kuva
näyttäytyy virressä mielestäni yksinkertaisena, silti pyhää salaisuutta
kunnioittaen. Veisaaja ei tuo seimelle
mitään suorituksia. Hän pyytää uskoa, virvoitusta ja huolten huojennusta. Tästä
huolimatta virsi on valoisa, täynnä ihmetystä, kiitosta ja luottavaista toivoa.
Erityisen rohkaisevaa on se, että murheen korret saavat olla
Vapahtajan vuoteena. Niitä ei moitita eikä hävetä. Joulu tuo valoon ja
näkyville sydämen oljet, sen synkän haudan; hengen köyhyyden ja murheen hauraat
korret. Tähän voi liittyä ihminen, joka on elämässä joutunut luopumaan
läheisistään, terveydestään ja osaamisestaan. Virsi kutsuu Vapahtajan seimelle
myös ihmisiä, jotka ovat menettäneet kyvyn keskinäiseen kommunikointiin ja
voimakkaisiin tunteisiin. Niitä ei tarvita. Mitään ei tarvita. Vain
Jeesus-lapsi, joka vastasyntyneen vääjäämättömyydellä on läsnä täydesti. Hän ei
valikoi kuka saa tulla joulun ihmeen äärelle.
Leena-Marja Renko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti